marți, 6 decembrie 2011

Dar cu serviceurile independente ce aveti, ma?

***
Parlamentul Romaniei a devenit un fel camera de refacere unde mintile odihnite isi dau cu presupusul din cand in cand, asupra unor proiecte de lege, atunci cand acestea nu vin direct asumate de catre Guvern. Cu siguranta ca parlamentarismul romanesc nu se gaseste acum in cel mai fericit moment al existentei lui, dar, vazand amendamentele propuse de catre unele genii de aici, mai ca iti vine sa lasi dracu tara asta si sa emigrezi. Bunaoara Ordonanţa Guvernului nr.82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere,
precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz.

Asa, ordonanta cum era ea, trecuta acum ceva ani prin parlament, aceasta a avut darul de a liberaliza piata reparatiilor auto, inlaturand dictatura pe care se pregatea sa o instituie reprezentantele si serviceurile de marca.  Fiind vorba de o piata destul de importanta, interesele producatorilor nu putea sa o ocoleasca. Asa ca, probabil in urma unor presiuni lobbyste, Comisia pentru industrii şi servicii a fost sesizată, spre dezbatere şi avizare în fond, cu proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.82/2000. Bun, pana aici nimic rau. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în şedinţa din 29 septembrie 2010.Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ, cu nr.419 din 13 aprilie 2010, cu observaţii şi propuneri.Guvernul României, cu actul nr.1457 din 07 iunie 2010, a comunicat că nu susţine proiectul de lege.

În conformitate cu prevederile art.75 alin.(1) din Constituţia României, republicată, Camera decizională pentruacest proiect de lege este Camera Deputaţilor.Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, cu avizul nr.P.L.x552/2010 din 16 noiembrie 2010.Membrii Comisiei pentru industrii şi servicii au reexaminat proiectul de lege în şedinţa din 19 octombrie 2011. La lucrările comisiei au fost prezenţi 21 de deputaţi din totalul de 30 de membri ai comisiei.În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, în unanimitate, întocmirea raportului înlocuitor asupraproiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelorrutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, cu amendamente admise, prevăzute în anexă.

Unul dintre aceste amendamente sustine negru pe alb urmatoarea aberatie: Autorizarea pe marca este realizata de catre PRODUCATOR, care in mod nediscriminatoriu si pe baza unui set de cerinte riguroase, transparente si accesibile, verifica COMPONENTELE TEHNICE, DOTARILE SI EXPERTIZA PERSONALULUI TEHNIC din aceste ateliere de reparatii. Cu alte cuvinte, adio piata libera, adio liberalizarea serviciilor, jupuitii pe romani, acum cand inca mai au ceva. Ce inseamna acest lucru la modul concret? Simplist, producatorii care detin reprezentante si seriviceuri in Romania nu vor mai autoriza nici un alt agent economic, si vor incerca sa isi vanda propriile servicii si piese la preturi astronomice.

Pentru exemplificare, un filtru de motorina pentru o Dacia Logan motorizare Diesel 1.5 DCI costa, la reprezentanta, 160 lei + TVA. Producatorul de prim montaj al acestui filtru este Delphi.  In acelasi timp insa Delphi livreaza si in piata aftermarket acelasi filtru, doar ca nu are insemnele Renault. Pretul? Undeva in jurul sumei de 70 de lei + TVA. Pretul operei de manopera intr-o reprezentanta este de 95-110 lei + TVA. Intr-un service independent acelasi interval de timp este taxat cu 55-65 lei + TVA. Cat pierde cetateanul roman? Mult. Prea mult pentru o tara deja saracita.

Numele care apar in subsolul Raportului sunt: Iulian Iancu (PSD), presedintele Comisiei pentru Industrie si Servicii, Mircea Marin (PD-L), secretarul aceleiasi comisii, si cel al consilierului parlamentar Ioan Bivolaru. Daca acest proiect de lege va trece, acest fapt se va constitui intr-un gest absolut rusinos, prin care Statul scoate bani in plus din buzunarele cetatenilor pentru ai da unor producatori care vor detine monopol pe servisarea propriei marci. Unde e concurenta libera? Unde este liberalizarea pietei?