sâmbătă, 18 mai 2013

Biruri, şmenuri si "fraierii" care achită nota

În mod sigur ceva s-a schimbat în ţara noastră şi nu neaparat în bine. Dacă în anii trecuţi sifonarea banului public către buzunarele private devenise sport naţional, acum, prin grija guvernelor Boc si Ponta, avem parte de o inovaţie absolută: mutarea fortata a capitalului de la contribuitorii cinstiti catre clientela politica  privata de partid. Cu alte cuvinte guvernul devine un fel de lotru care ia de la prostime si da la baietii care au cotizat in campanii, rude, etc. 
Ultima categorie socio-profesionala afectata o reprezinta transportatorii rutieri, una dintre cele mai vitregite daca ne gandim la veritabila vanatoare din partea autoritatilor la care sunt supusi acestia zi de zi, ora de ora. Astfel, în anul 2011, prin OUG 27, a fost introdusă obligația de a dota vehiculele operatorilor de transport rutier cu plăcuţe din care să rezulte masele si dimensiunile acestora, altele decât cele pansonate de către producător. Cu alte cuvinte cineva incearca sa fie mai inteligent decat producatorii de camioane, indiferent ca ei se numesc Volvo, Daf, Iveco, MAN, Scania, Mercedes sau altele. Si nu pro-bono ci pe bani. Pe multi bani. Mai precis e vorba de aproximativ 15 milioane de euro. 

Cum motiveaza guvernul aceasta decizie? Pai cica ar fi nevoie de aceste placute in scopul facilitării controlului vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonanțe. Prin Ordinul 1640/2012, care reprezintă normele de aplicare a  OUG 27/2011, au fost stabilite  modelul, materialul și procedura de montare a plăcuțelor, data limită până la care vehiculele trebuie să fie dotate, care este  26.05.2013. O intrebare logica care nu da pace multor minti este aceasta: daca tot vorbim de asimilarea in legislatia nationala a normelor europene, de ce se incapataneaza guvernul sa impuna o decizie care nu se regaseste in nici o tara membra a Uniunii Europene? De ce nu mai sunt suficiente specificatiile constructorului? 

Poate ca la prima vedere costul montarii acestor placute nu este unul foarte mare (este vorba de aproximativ 500 de lei pentru un ansamblu cap tractor/semiremorca) dar aici trebuie sa se mai tina seama si de imobilizarea camionului pentru aproximativ 48 de ore. Si de ce sa profite smenarii de pe spatele celor care chiar muncesc? Putin, mult, e vorba de bani munciti. In aceste conditii nu trebuie sa ne mai mire decizia Confederatiei Nationale Rutiere de a cere guvernului abrogarea acestei decizii halucinante. Poate ca acum, in ceasul al doisprezecelea, premierul Ponta va realiza ca apasarea continua si tot mai accentuata cu bocancul pe grumazul contributorului cinstit este o optiune sinucigasa pentru un mediu de afaceri si asa hacuit de decizii tot mai aberante.