marți, 3 noiembrie 2015

Tragedia "Colectiv" între discursurile extreme ale urii

Se spune ca in perioadele de criza vocile ratiunii se fac foarte greu auzite. In acele momente luarile de pozitie extreme sunt cele luate in seama. Din nefericire drama care a avut loc in clubul Colectiv din Capitala nu a facut exceptie de la aceasta regula. Tragismul acestui eveniment a fost amplificat si de natura celor care au cazut victime unui complex de factori care a culminat cu focul care a mistuit clubul bucurestean: tineri, pregatire superioara, oameni activi social. Cu siguranta ca identificarea cauzelor si a vinovatilor se va constitui intr-o munca extrem de laborioasa pentru procurorii si anchetatorii implicati.

M-am bucurat sincer cand am vazut sentimentul de solidaritate care a cuprins o tara aflata pana atunci intr-o amorteala aproape vegetala. Romania traieste, iar solidaritatea interumana este cea care defineste la un moment dat o natiune. Am vazut insa si luari de pozitie extremiste. Doua directii ale discursului public m-au intristat: cei care vedeau in aceasta tragedie un semn divin, "crestinii" care ii numesc pe cei care frecventau acel club "satanisti", si cei care vad raul suprem pogorat pe pamant sub forma Bisericii Ortodoxe. (strict a Bisericii Ortodoxe!). 

In prima categorie intra exaltatii pseudoreligiosi, cei care, odata cu aparitia Internetului, a blogurilor si a Facebookului, au devenit un fel de talibani care confirma faptul ca pana si prostia s-a democratizat. Trimiterile catre sarbatoarea Halloweenului, demonstratia prin calcule si formule matematice Raului frizeaza idiotenia pura. Nici macar in gluma nu am "sarbatorit" Halloweenul insa, ca si idee, sarbatoarea nu isi are originile in Statele Unite ci in lumea celtica; prin mastile purtate nu se invocau spiritele rele ci se incerca ascunderea de ele. Insa unui om setat  pe o idee nu ii poti explica nimic. Desi se poate invoca ca si contraargument la toata aceasta "demonstratie" faptul ca a existat in istoria Romaniei un caz de incendiu la o biserica (cazul Costesti, cand in 1930 nu mai putin de 116 copii au ars intr-o biserica), exaltatul tot nu va considera acesta ca pe contraopinie valabila, el marsand in continuare pe draci, satanisti si Halloween. 

A doua categorie de extremisti o reprezinta cei care ataca din toate pozitiile Biserica, exclusiv cea ortodoxa. Pentru acestia opiniile altor clerici, de alte religii, care se pot inscrie in acelasi tip discursiv precum cel al exaltatilor pseudo-ortodocsi sunt de neluat in seama. Ce conteaza ca un pastor baptist repeta aceleasi bazaconii cu draci si Satana, nu, de vina este exclusiv Biserica Ortodoxa si mai ales Patriarhul.De ce nu au venit preotii in noaptea aceea la club? - este doar una dintre intrebarile recurente. Pai ce ar fi trebuit sa faca, sa incurce interventia pompierilor si a ambulantelor? Probabil ca daca chiar venea un preot acolo intrebarea era pusa invers: Ce cauta el acolo, sa ingreuneze munca celor sositi pentru a acorda primul ajutor?  Nicicum nu era bine. Apoi comparatia aproape obsesiva intre numarul de biserici si cel de spitale/scoli. Ori, daca este sa dam crezare statisticilor, numarul bisericilor ortodoxe din Romania este sub media celorlalte culte. Astfel avem o biserica la 1080 credinciosi ortodocsi in timp ce, daca este sa privim lucrurile comparativ greco-catolicii au un lacas de cult la fiecare 408 credinciosi.Cultul penticostal prezinta de asemenea o situatie superioara ortodocsilor, cu cate o biserica la 242 de membrii.Cu alte cuvinte cele mai multe dintre argumentele celor care peroreaza impotriva Bisericii nu se sustin cu cifre.

Trecand peste cele scrise mai sus eu vad in aceasta tragedie sansa unui nou inceput. Romania reala, profunda, este cea a oamenilor solidari, a acelora care le pasa de cea ce se intampla langa ei. Avem sansa unui restart istoric in masura in care manipularile nu vor actiona murdar si nu se vor instapani pe mintile romanilor de bun-simt.

Sursa ilustratie: aici