sâmbătă, 27 octombrie 2012

Patriotism si nationalism economic. Notiuni desuete sau ele reprezinta chiar viitorul?

Acum ceva timp - sa tot fie vreun an de atunci - discutam cu un prieten care imi spunea, foarte entuziasmat, ca merge sa isi faca cumparaturile dintr-un supermarket cu origini teutone, nou-deschis pe atunci , deoarece acolo gaseste marfa nemteasca. Bine, ii spun, dar produsele romanesti ce au? Pai nu sunt nemtesti, nu au aceeasi calitate, imi raspunde amicul meu. Treaba aceasta cu calitatea este discutabila, in masura in care, de obicei pe piata romaneasca, deloc pretentioasa, ajung  junkuri, produse care se gasesc la finalul perioadei de garantie. 
Adevarul este ca piata romaneasca, generoasa si ofertanta ca si marime, este permanent invadata de produse venite din alte colturi ale lumii, la preturi care concureaza - de cele mai multe ori neloial - producatorii autohtoni, atatia cati au mai ramas. Vina pentru aceasta stare a lucrurilor revine, intr-o proportie mai mare sau mai mica, tuturor guvernarilor care s-au succedat in perioada post-decembrista. Au existat mult prea putine masuri active, menite ai proteja pe cei care fac productie in Romania. In Statele Unite, in plina criza, un program de tipul “Keep It Made In America" a dat rezultate spectaculoase. E adevarat, trebuie creat un cadru legal pentru lobbyul de sustinere a unor asemenea proiecte. Presiunea trebuie sa creasca constant asupra diriguitorilor din economie, pentru a avea rezultate.

In Germania si Austria, tari in care ajungem destul de des noi, cei din Banat, este o adevarata mandrie sa afisezi la raft faptul ca respectivul produs a fost manufacturat in landul sau tara respectiva. Exista deja o anumita presiune din partea comunitatilor de afaceri din acele zone pentru ca accesul produselor locale in supermarketuri sa fie inlesnita si incurajata, in dauna celor venite din alte tari sau chiar din alte landuri. Acest lucru are ca efect pastrarea bogatiei, a banilor la nivel local pentru a fi reinvestiti in respectiva zona. Din pacate orice initiativa legislativa in directia aceasta a fost luata in raspar, atat de catre presa cat si de o patura destul de importanta, formata din cei cu interese directe in conservarea conditiei de consumator a Romaniei dar si, din nefericire, din persoanele neinformate asupra avantajelor ce ar decurge din cresterea ponderii productiei in economia nationala.

Se intretine artificial ideea ca intreprinderile autohtone nu sunt rentabile. Acest fapt este infirmat de multimea de societati din alte tari care produc in lohn, operatiuni care nu reprezinta altceva decat o vanzare de manopera si nimic mai mult. Cu cat guvernantii nostrii vor intelege mai rapid aceasta situatie, cu atat mai repede vom parasi conditia de cenusareasa a Uniunii Europene. Conditia de piata de desfacere nu trebuie sa o mai incurajam.